Rejseanvisning

Copyright © All Rights Reserved

Feriebolig på Sejerø

"Huset på havnen"

Rejseguide til Sejerø

Sejerø ligger midt i Kattegat mellem Røsnæs og Sjællands Odde. Kun en times sejllads fra havnebyen Havnsø på det nordvestlige Sjælland.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Rejsen begynder i Havnsø, hvor Sejerøfærgen lægger til. Færgen er modsat hvad man måske kunne forvente for en ø-færge faktisk ret stor. Færgen har foruden grunddæk desuden hængedæk der tages i brug når mange turister skal til øen.

 

Overfartstiden er ca. 1. time som man kan tilbringe på det åbne soldæk, eller nyde sammen med en kop kaffe i færgens cafeteria.

 

Man skal ikke bestille plads til passagerer, men blot gå ombord. Bilen kan man parkere på havnen umiddelbart ved færgelejet. Ønsker man derimod at medbringe bilen til Sejerø, anbefales det at bestille på forhånd. Priser, resevation mv. foretages på dette link: Sejerøfærgen

 

 

 

Sejerøfærgen Sejerø

Info

Havnsø

 

Havnsø er en lille havneby på Nordvestsjælland med 981 indbyggere (2011) [1], beliggende i Føllenslev Sogn. Byen ligger i Kalundborg Kommune (en mindre del i Odsherred Kommune) og tilhører Region Sjælland.

 

Havnsø er primært kendt for to ting: Færgerne til Nekselø og Sejerø, og sin K-Salat fabrik.

Sejerøfærgens historie

 

Færgen startede mere som en postbåd, end som en egentlig færge, men efterhånden blev behovet for en rigtig færge så stor, at man begyndte at overveje forskellige løsninger.

 

Og i 1903 blev så det første færgeselskab oprettet med afgang Sejerø - Kalundborg, med indsættelse af færgen S/S Sejerø den 31. august 1904.

 

Den sejlede i 29 år, frem til 1933, hvor et nyt selskab blev dannet, og en ny 'Sejerø' blev indkøbt.

 

Under 2. verdenskrig var der mangel på brændstof, så derfor besluttede selskabet at sælge M/S Sejerø, og i stedet købe skibet 'Dannebrog' som var af typen jagt, hvilket betød at den havde en mast og kunne føre sejl.

 

Sideløbende var der stærke kræfter i gang, som gerne så at ruten var Sejerø - Havnsø, og i 1930 blev der stiftet et aktieselskab - Sejerø-Havnsø Færgefart A/S, som indsatte færgen 'Sejerø-Havnsø' 16. maj 1931.

I 1952 blev ruten Sejerø - Kalundborg indstillet.

 

Tiderne forandrede sig, og flere og flere benyttede færgeforbindelsen, så i 1949 blev der besluttet at bygge en ny færge, som blev indsat i september 1950, 'N. C. Christensen'. (Det navn blev i oktober 1950 ændret til 'N. Chr. Christensen', da der allerede fandtes et skib med det oprindelige navn.)

 

En journalist beskrev forskellen mellem de to færger, som forskellen mellem en diligence og en moderne rutebil.

 

Op igennem 50'erne steg behovet atter for mere kapacitet. I første omgang overvejede man at forlænge den eksisterende færge, men endte med at bestille en ny færge, som kom til at hedde 'William Jørgensen' efter den daværende formand, i erkendelse af hans store og mangeårig arbejde for færgeselskabet.

 

Man beholdt den gamle, således kunne man i højsæsonen sejle med to færger. 'William Jørgensen' blev indsat lørdag den 25 juni 1966, men først officielt indviet d. 29 august 1966 og 'N. Chr. Christensen' fik status af reserve- og forstærkningsfærge.

 

Efter ganske få år, blev det igen nødvendigt at se sig om efter en større færge. Godt nok var øens faste beboere i nedgang, men med de øgede sommerhuse på øen, betød det at der var flere passagerer.

 

Valget faldt på færgen 'Ellen Søby' som ellers sejlede på Ærø, men de havde købt ny færge, og ville sælge 'Ellen Søby'.

 

Den 27. september 1973 blev færgen indsat på ruten Sejerø-Havnsø under navnet 'Runden'. 'N. Chr. Christensen' blev solgt til Odder kommune, og nu var det 'William Jørgensen' der var reservefærge.

 

Tiden var løbet fra det privatejede færgeselskab, og i oktober 1981 overtog Vestsjællands Amt sejladsen mellem Sejerø - Havnsø og Nekselø - Havnsø. Senere overtog amtet også ruterne Omø - Stigsnæs og Agersø - Stigsnæs, og selskabet kom til at hedde: Færgeselskabet Vestsjælland A/S.

 

Efterhånden blev Søfartsstyrelsens krav større og større, bl.a. set i lyset af 'Estonia's forlis i 1994, så i februar 1995, blev der givet dispensation til 'Runden' i forbindelse med Søfartsstyrelsens krav til færgens stabilitet i tilfælde af læk. Den blev dog givet under forudsætning af, at der blev afgivet ordre på en ny færge.

 

Det blev til M/F Sejerøfærgen som blev indsat den 1 januar 1999, og som stadig sejler. 'Runden' blev solgt til Bahamas, og 'William Jørgensen' fortsatte som reservefærge. Det holdt til foråret 2005, hvor 'William Jørgensen' blev solgt.

 

I 2010 overgik Færgeselskabet Vestsjælland A/S til de to kommuner Slagelse og Kalundborg, og ruterne til Sejerø og Nekselø kom til at ligge under Sejerøbugtens Færger.